Giriş yapılmadı [Giriş ]
Go To Bottom

Printable Version  
Yazan: Konu: Der kleine UHU (1935)
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


post.gif posted on 23.1.2011 / 01:25
Der kleine UHU (1935)


Bu haftasonu projesi olarak çocukluk yıllarımda ilk kez gördüğüm Graupner kataloğunda ilk görüşte tutulduğum bir planörü seçtim. Aslında gördüğüm bu değildi, bunun torunlarından birisiydi ama olsun kısmet dedesine imiş! :D

Der kleine UHU'nın Graupner tarihinde çok önemli rolü vardır. Belkide bu yüzden yaklaşık on farklı Der kleine UHU (Küçük Baykuş) adında planörü var. 70cm lik ilk UHU dan 2m lik RC UHU ya kadar, hem boy hem tip hem sınıf farklılığıyla enteresan bir seri olan UHU'nun ilki olan 1935 tarihli Johann Graupner tasarımı bu planörün planı maalesef elimde yoktu. Net ten Mehmet Bey in bulduğu yegane plan ise, detaylar okunamayacak kadar düşük çözünürlükte olduğu için proje his ve emprovizasyonla gelişti. Modelin kaplanacak kıvama yaklaştığı şu saatlerde ise yapım kılavuzundan parçalar buldum ve birkaç levha kalınlığı dışında aslından çokta sapmadığımı gördüm. Kalınlık hatası olan levhalarda önemli sayılmaz canım, kuyruk 1,5mm olacakmış, ben 3mm den yaptım. Gövde yanları 5mm miş, benimkinde 3mm... :lol:

Önce plan üzerinden parçaları yeniden çizdim ve ölçülendirdim. Ardından Laser de keserek kit haline getirdim. Anlatırken laser kesim lafı kulağa güzel geliyor belki ama inanın elde kesmek daha iyi. Çünkü 5mm balsa ağırlıklı parçalar laserden (kalınlık yüzünden) kenarları kömürleşmiş çıkıyor ve temizlemek için harcadığım zaman ve efor elde kesmenin daha iyi olacağını gösteriyor.



uhu01.jpg - 139kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 01:41


Genelde yapım kılavuzlarında hücum ve firar kenarlarını kanat bittikten sonra biçimlendirirler. Ben sakar bir modelci olduğum ve bu işlem sırasında sinirleri kırdığım için, hücum/firar kenarlarını kanada başlamadan önce hazırlamayı tercih ederim. Bunun içinde rende en ideal aletlerden biri.
Firar kenarlarının kabasını rende ile aldım. Firar kenarının iç tarafını 45 derce pahladım. Bunun sebebi, sinir uçları firar kenarına geçme olduğunda, firar yüksekliği sinirden az kalıyorsa (ki bu kanatta kalıyor), kaplama bu düşük kısımlarda pot yapıyor. İç kenarları açılı yaparak kaplamanın bu bölgeye yapışmasını önlemiş oluyorum.
Rende ardından zımpara ile son şekli verdim.
Hucüm kenarınıda önce rende, ardından zımpara ile form verdim.

uhu02.jpg - 97kB uhu03.jpg - 102kB uhu04.jpg - 101kB uhu05.jpg - 58kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 01:50


Bir siniri yerleştirerek hücum ve firar kenarlarının biçimlerini kontrol ettim. Mümkün olduğunca düzgün şekli elde edene kadar ince zımpara ile tesviye ettim. Bu zımpara işi yaklaşık 2 saat sürdü!

uhu06.jpg - 58kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
WMWMWM
Cep Telefonu Ürünleri!
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 01:57


Tabii genelde olduğu gibi basılı bir plan yoktu. Bütün sinirleri geçme yapmamın sebebi bu zaten. Mehmet bey'in kulaklarımı çınlatması riskini göze alarak gönye niyetine kestiğim bir balsa parçası, serçe II nin kutusundan kalma naylon poşet, kimseye tavsiye etmediğim CA yapıştırıcı ve bozuk gözlerimin kararıyla kanada başladım! :punk:

uhu07.jpg - 88kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:03


Alışılmadık kalınlıktaki çıtaları ve CA sayesinde kanadın inşaası 5-6dk da bitti. 1saat 40dk kadar sonra zımparası da bende bittim!
Hesapta şimdiye kadar yaptığım en sade kanat uçları bu modelde ama nedense 45dk falan sürdü. Hakkında hiç bir bilgi olmadığı için tahminimce şöyle bir şey olmalıydı.....

uhu08.jpg - 118kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:09


İki kanadı birleştirip bir köşede kurumaya bıraktıktan sonra gövdeye başladım. Sol gövde yanını tamamen aliphatik tutkal ile sıvadıktan sonra ana gövde bloğuna yerleştirdim ve sadece dış kenarlardan ince bir çizgi halinde CA geçerek aliphatik tutkal donana kadar sabit kalmasını sağladım. Aslında toplu iğne ile tezgaha sabitlenebilir veya üzerine ağırlık konabilir vs. ama ben tutkalın donmasını beklemeden gövde üzerinde çalışmak istediğim için bu yöntemi seçtim. Tabii daha sonra gövdeyi yuvarlamak için zımparaya başladığımda CA'nın intikamı feci olacak...

uhu09.jpg - 74kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:29


Normalde dekorasyon işleri model kaplaması bittikten sonra, desenler kaplama kağıdından kesilerek yapılır. Tembel modelci olarak elimin altında laser kesici varken dayanamadım ve dekorasyonuda laser ile çiziktireyim dedim. Tabiiki birşeyler ters gitti ve sadece yanık iz olması gereken desenler oymaya dönüşüverdi!

Bu oymalar yan kaplamaları zayıflatır. Üstüne birde drag yaratarak uçuşu kısaltır. Bir şeylerle bu oymaları doldurmam gerek. Macun vb. çirkin olur. Neyseki bir yerlerden kalma sıvı mozaik kalemi diye bir icat var. Bu sıvı donduğunda şeffaf yumuşak bir doku oluşturuyor. Maketlerde kabartma yapmak için kullanılıyor. Hem hafif hemde kullanımı kolay. Donunca şeffaf olacağı için alttan yanıklar koyu olarak gözükecek, hacimli olduğu içinde yüzeyde pürüz kalmayacak (Diye umuyorum elbette). Tek kusuru 12-24 saatte donması.
Önce bu sıvı ile oymaları doldurdum, sonra düz bir balsa parçasıyla fazlasını sıyırdım. Þimdilik güzel gözüküyor.

uhu10.jpg - 85kB uhu11.jpg - 62kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:38


Gövde bir köşede kururken sıra dümenlere geldi.
Aslen 1.5mm levhadan yekpare olan yön dümeni işgüzar modelcinin haftasonu projesinde hem 3mm den hemde 3 parça!

İlk hatanın sebebi cehalet, malum okunabilir bir plan yoktu, orada 3mm gibi gözüküyordu. İkincisi ise hata değil. İşgüzarlık gereği ahşabın su yönleri göz önüne alınınca böylesinin daha sağlam olacağına karar verdim.
Kalınlık konusu çok önemli değil, profil vermek için zımparalarken fazladan bir kaç zımpara darbesi ile düzelir... (Yaklaşık bir saat sonra)

Biraz rende, birçok zımpara sonrasında yön dümeni olgunlaştı.

uhu12.jpg - 70kB uhu12b.jpg - 83kB uhu12c.jpg - 74kB uhu12d.jpg - 74kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:47


Yükseliş dümeninin hikayeside yön dümeniyle aynı. Ama o tek parça kalmayı başardı! :smilegrin:

uhu13.jpg - 76kB uhu13b.jpg - 85kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 02:51


Saat 20:00 civarında başlayan hafta sonu projesi macerası saat 01:00 sularında bitti. Daha doğrusu mola verdi. Arada resim çekme, amerikayı yeniden keşfetme gibi işler olmasa, hele birde basılı plan olsa, aşağı yukarı 2 saatte kaplamaya hazır hale gelebilirdi.
Muhtemelen dünyanın en çok yapılan model planörü olan UHU nun çok iyi uçtuğunu söylerler. Göreceğiz.
Devamı kaplamadan sonra....



uhu14.jpg - 74kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
mehmet1846
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 601
Kayıtlı: 1.1.2011
Lokasyon: istanbul/Haseki
Member Is Offline

Mood: - - - - -

[*] posted on 23.1.2011 / 13:02


Muhteşem olmuş,modelin ve işçiliğin önünde saygıyla eğiliyorum...:) Uçuşu inanılmaz güzel bir modeldir...

Ne varsa eskide var diye boşa söylememişler...Tasarımlardaki estetik beni çok etkiliyor... Aslında sevmediğim bir cümleyi sarfedeceğim zira kendimi tutamadım...Ellerinize,gözünüze sağlık,çok etkileyici olmuş...Uçuşunu inşallah haftaya yaparız... ;)




Mehmet ARCASOY
SAM Chapter 1090 TURKEY

Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 17:11


Teşekkürler efenim. Ama maalesef kendi nazarıma geldi galiba. Rutubetten balsa yumuşamış, bugün gövdeyi yuavrlarken zımpara tüm gövde yüzeyini tüy tüy yaptı, canım sıkılınca yükselen şekerin gazıyla birde anamel boya olayına girdimki hiç sormayın... Yarına boya kemikleşirde balsa rutubetten iyice ölmez ise bol zımpara vernik bir ihtimal kurtarır...

Eh bu durumda başka bir yazı konusu olsun, kaldığım yerden devam edeyim.

Gövdeyi bitirmek için kanat yatağı lazım. Kitte sert ahşaptan kazır fireze edilmiş çıkan bu parçayı aslı gibi yapacak malzeme ve sabır bende yok. O yüzden bildik yöntemlere başvurdum.
Önce yatağın yarı eninde bir balsa parça kestim ve kanadın bir yarısına dikkatlice yerleştirdim. Diğer kanattan hayali bir çizgi çekerek bu parçanın kenarını işaretledim. Xacto no 11 ile parçanın sıfırından bu çizgi boyunca kalan kısmı kabaca kestim. Parçayı tekrar kanada yerleştirip diğer kanatla aynı açıda olana kadar zımpara ile düzelttim.
Anlatması yapmaktan zor oldu...


uhu15.jpg - 75kB uhu15b.jpg - 55kB uhu15c.jpg - 71kB uhu15d.jpg - 60kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 17:21


Üzerine atak eninin yarısı işaretlenmiş, yatak eninin yaklaşık iki katı ende bir parçayı, her ikisinide kanat ortasına dikkatlice yerleştirdikten sonra, diğerinin üzerine (Zımparanan kısmına) yapıştırdım. Yeni parçanın taşan kısmını çizip gene önce xacto ile kabaca, ardından zımpara ile traşladım. V şeklinde ve kanat ile aynı açıda yatak hazır. Kanat üzerinde yaptığım için boluk vb. uyumsuzluklar olmayacak.

uhu16.jpg - 76kB uhu16b.jpg - 77kB uhu16c.jpg - 61kB uhu16d.jpg - 60kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 17:29


Sıra gövdeyi yuvarlamaya geldi. Neden bu kadar uğraşmak gerektiğini sanırım aşağıdaki "öncesi" ve "sonrası" resimleri anlatır.

uhu17.jpg - 76kB uhu17b.jpg - 74kB uhu17c.jpg - 75kB uhu17d.jpg - 71kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
birhan
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 120
Kayıtlı: 1.1.2011
Member Is Offline


[*] posted on 23.1.2011 / 17:35


Yukarıda bahsettiğim gibi rutubet sonucu istediğim düzgünlükte bir yüzey alamadım. Resimlerde belli olmuyor ama aslında yüzeyde bir çok ince tüyden oluşan pürüzler var. Gece yağan yağmur ve mekanın Ortaköy de olması böyle akla gelmedik aksiliklere yol açabiliyor.

Gövde kuruyunca düzeltebilirim umuduyla daha sonra tekrar zımparalayacağım.

Þimdilik son resmimiz kanat yatağı yerinde.

uhu18.jpg - 69kB
Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak
mehmet1846
Super Administrator
*********


Vesikalık


Gönderiler: 601
Kayıtlı: 1.1.2011
Lokasyon: istanbul/Haseki
Member Is Offline

Mood: - - - - -

[*] posted on 23.1.2011 / 17:51


Üzülmeyiniz Birhan bey, tüylenmeyi gidermek için ,birkaç kat dolgu verniğini takiben sünger zımpara operasyonu yapılabilir...Biter gider...:) Model çok güzel...



Mehmet ARCASOY
SAM Chapter 1090 TURKEY

Kullanıcı profiline bak Kullanıcının tüm gönderilerine bak

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2010 The XMB Group
[Queries: 16] [PHP: 37.7% - SQL: 62.3%]